Boots in Lapland.... - Reisverslag uit Helsinki, Finland van suomenlinna - WaarBenJij.nu Boots in Lapland.... - Reisverslag uit Helsinki, Finland van suomenlinna - WaarBenJij.nu

Boots in Lapland....

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg

09 December 2005 | Finland, Helsinki

...Waterproof

Nadat wouta weg was uit Helsinki was de rust weer terug. En heb ik ff lekker een beetje chill gedaan. Beetje naar school en projectjes maken. En dinsdag ben ik savonds nog wezen ice-skaten, erg leuk. Als je eenmaal kan schaatsen verleer je dat nooit! Ook nog geporbeert te ice-hockey, maar dat was niet het grootste suc6, ik ben beter in rondjes swieren!

Woensdag zorgen dat mn laaste deel van mn projecten zijn gedaan en donderdag nog wat intervieuws gedaan, en ingepakt voor mn Lapland avontuur! Savonds on 7 uur zou de trein 12 uur lang gaan rijden door besneeuwde landschappen opweg naar Rovaniemi, de hoofdstad van Lapland. Lekker hommbeldebommel wat een geschommel geprobeert te slapen, zodat de volgende dag nog een beetje nuttig zou kunnen worden besteed.

Aangekomen in alle vroegte, zijn we met de bus naar Saint Clause Village geweest, de beste man woont daar mooi aan de snelweg bij de Arctic Circle. Op de foto geweest, sneeuwpopen gebouwed en kaartjes gestruurt. T’is een beetje een geldtrekkerij daar, maar wel grappig om gezien te hebbben.

Ons cottage in the woods… was super!! Korvala's Crown Forest Estate (founded in 1889) was de plek waar we de aankomende dagen zouden verblijven. Dit is een familie bedrijf dat cottages rond een meer heeft staan en nog een blauw huis aan de weg, en dan ons huisje, een speciaal sauna huis en het restaurant huis. Erg knus dus allemaal. Wij hadden het geluk at ons huis het grootste was en het meest luxe had, eigen sauna en grote openhaard!

Lekker rond het meer gewandelt en in de sneeuw gerolt en lekker gegeten ( de eigennaar kookte iedere avond special traditioneel laplandish voor ons) en daarna heelijk in de sauna , sleetje rijden in je bikini en heelijk warm voor de openhaard met een wijntje! Erg relaxt!!

De volgende dag zijn we metr de bus naar Pyhä geweest, dat is een berg gebiedt vlak bij Luosto, wat een grote beroemd ski-oord is in Lapland. Hyhä is iets kleiner, maar er kon ook lekker gesnowboard worden dus dat was super. Lekker wezen snowboarde met Frau en Charlot. Erg gaaf, ik dacht vorig jaar .. nooit meer nadat ik en week de berg af was komen stuitteren, maar het is niet voor niks geweest. Deze keer ging ik ik soepel in volle vaart.. de berg af!!! Dus heb ik besloten dat ik maar snel nog meer moet gaan snowboarden, want ik kan het!! Savond zelfde ritueel als de dag ervoor, erg prima!

Weer vroeg op voor het ontbijt en daarna rendier gereden erg grappig, en smidags kijkhard door de sneeuw en het bos op en snowmobile gereden, naar het hoogste punt in de omgeving. Erg gaaf, met zn 15 achter elkaar oppassen dat je elkaar niet kwijt raakt of omvalt als je door scherpe bocht gaat. Zorgen dat je boompjes ontwijkt en geen rendieren aanrijdt. Tocht was 3 uur lang en echt super. Boven aangekomen wsa er niet veel meer te zien, als de dagervoor boven op de berg en het was ook al bijna weer donker ( 13.30) dus maar weer terug. Annika dr mobile moesten we achter laten in een moderpool, maar voor de rest geen ongelukken, alleen maar heel veel plezier. Savonds sauna , wijntje sneeuwglijden en wedstrijtjes sneeuwbal gooien tegen bomen aan, en lekker in mn slaapzak die na al het openhaard geweld lekker naar fik begon te ruiken.

Volgende morgen was het al weer de laaste dag, en tijd voor het Husky rijden…. Dat klinkt leuk, en ik ben blij dat ik er een foto van heb. Want daar ziet het er ook leuk uit… maar het is niet het meerst grappige want het stinkt. De beestjes hebben een lucht om zich heen daar kan je bijna tegen aan hangen. Erg goor!!

Daarna inpakken, denken dat ik nog veel langer hier had willen blijven en met de bus terug naar Rovaniemi, waar een nog een beetje de toerist uit hebben gehangen en hop weer in de trein terug naar Pasila, Helsinki. Mijn plan was. Lekker boekje lezen en slapen. Zo gezechtt zo gedaan, en de volgende morgen was ik al weer om 7 uur thuis. Betere trein rit als op de heenreis!!

Domink heeft 24 eindelijk gedownload! Daar hadden we het al over gehad een van de eerste weken dat ik hier was. Deel 4 , dat betekend niet zo veel slaap voor mij dus de afgelopen dagen…Dinsdag nacht kon ik niet slapen dus maar gaan kijken, ben nu al bij 15 dus schiet aardag op!

Limo had een paar weken geleden iets geroepen over een boot naar Tallin, ja leuk met een feestje. Prima,maar dat was dus afgelopen woensdag, geen idea wat te verwachten… Limo, Charlot en Frau en ik. Mattis heeft boot gemist ,geen pasport en jochen en Sebastian, en nog wat andere Finnen van school en exchange students. Met zn 4 een ruime slaap cabine, en deze boot al was het maar naar Tallin was echt 10 keer beter als die naar Stockholm!! Deze had bubbelbad!! Daar zijn we dus ook ingeweest ( frau en ik) tot dat we er door een boze finse mevrouw (crew) uit werden gestuurt… voor de rest Goalá ’s geret dmv wijn drinken waar van de opbrengst naar de beestjes ging, en heelijk liggen wiegen op de golven..

Gistre weer 24 gekekken, en vandaag moet ik nog wat intervieuws doen voor CLC en projecten afmaken, volgende week alweer laaste week! Ongelovelijk. Project inleveren, en presentaties geven, en daarna vakantie vieren een paar dagjes met Hil&Bouk en wachten op Bren die de 23ste komt! Vandaag kwamen ze al controlleren of mn huis nog overeind stond, en of ik me borg terug krijg…. Einde is echt in zicht! Niet verdrietig want heb in korte tijd zo veel leuke dingen gedaan en nieuwe vrienden gemaakt, dat ik niks te klagen heb! Kijk uit naar het volgende avontuur dat vast wel ergens op me ligt te wachten…. En voor iedereen die zin heeft in een leuk feestje met oud en nieuw… Guldelingpad place to be!!!

Loves,

  • 12 December 2005 - 11:11

    Sis:

    Hey andere sis,
    Weer een prachtig verhaal (Ik wil ook naar Lapland ;-)) en de foto's spreken natuurlijk helemaal voor zich! Tot binnenkort!

  • 13 December 2005 - 07:54

    Lia:

    Hoi Arina,

    ik kreeg je webadres vandaag van je vader. Leuke verhalen en prachtige foto's, ik ga vanavond even uit kantoor naar oma en zal de uitgeprinte foto's voor haar meenemen,

    Groetjes en tot gauw

  • 13 December 2005 - 13:56

    Corrie:

    hey die arina,

    fijn om goede berichten van je te vernemen.
    Als Dana uit Zwitserland je zo ziet.....
    Leuke fotoreportage.

    Groejes en snel tot ziens,
    de oskammetjes.

  • 15 December 2005 - 21:48

    Sannie:

    Superleuk om je gesproken te hebben gister!! Fijn dat het zo goed met je gaat! Trouwens echt vette fotos! En de sneeuw hier is echt niks vergeleken met die van jou hoor! Feliciteer je Teer ook nog even van me! Dikke pakkerd! sannie

  • 16 December 2005 - 17:01

    Tineke:

    je boft echt wel, zoveel beleven is niet voor een ieder weggelegd.

  • 21 December 2005 - 17:54

    Yvette:

    Wow, wat gaaf om te horen! Super ervaring, echt lachen man! Mooie foto's ook, vooral sleetje rijden in bikini, haha, gek kind! Leuk man, geniet er nog maar van! En tot in Holanda! Kuss

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Finland, Helsinki

Geniet en ontdenk je plekje, reis met me mee....

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 169
Totaal aantal bezoekers 58127

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2005 - 08 Juni 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: